tisdag 22 januari 2013

Topp 5 Bästa Tintins Biroller! Plats 3 (äntligen!)

 Jag är inte så bra på det här med att forstätta skriva när jag väl börjat... jaja, jag försöker igen.


Jag presenterar er, min topp fem biroller i Tintins äventyr! Och för att göra det hela lite mindre självklart har jag valt att skippa Tintins närmaste vänner. Ni kommer alltså inte bara inte se Tintin på listan (duh), utan inte heller Milou, Haddock, Professor Kalkyl eller Dupontarna. Listan består av de fem bästa karaktärerna som rör sig lite mer i bakgrunden, som kanske bara är med någon gång ibland, eller kanske bara en gång!

Sätt på den här för lite extra känsla, och innan jag glömmer det; Se upp för spoilers!


Plats 3: 
  



 
"Ni ska veta att jag kan erbjuda er det mesta som finns, både under sol och måne!"


 
  

Senhor Oliveira da Figueira

 

Debut: Faraos Cigarrer

Hemland: Portugal

Sysselsättning:  

Affärsman, till en början på resande fot. När vi får träffa honom igen i Det svarta guldet så har han dock en affär i Khemed.
 
Relation till Tintin:
 
Helt enkelt en mycket god vän. De träffas första gången på en båt som fiskade upp Tintin och Milou ur havet (Faraos Cigarrer), där väcks Tintin av da Figueiras säljarslagord. Han spelar inte någon större roll fören i Det svarta guldet där han hjälper Tintin att komma in i Mull Pashas (aka Dr. Müllers) borg genom att förklä honom till sin brorson, Alvaro.

 Motivation: Dels tycker jag det är roligt att Tintin har två stycken relativt stora karaktärer som är från Grekland (Rastapopulos) och Portugal (Da Figueira). Visst, Rastapopulos är betydligt större som karaktär än Oliveira, men vad jag vill komma till att det på något vis känns ovanligt att ha med de här två länderna överhuvudtaget i en serie som Tintin. Det kanske bara är jag som tycker så... vad vet jag, men det känns som om de flesta kanske hade valt låt oss säga Italien och Spanien, istället för Grekland och Portugal...

Det blev ett något underligt stycke det där...


Oliveira är en underbar karaktär, älskvärd och godvillig. Han är den knasiga affärsmannen som försöker lura på alla allt. När Tintin träffar honom första gången försöker han sälja en slips, en sabel, en klocka, en tandborste ja till och med själva kofferten som han har alla sina varor i erbjuder han den unga journalisten... utan att lyckas, så klart.

Även om han är en lustigkurre med knasfaktor i Faraos Cigarrer, och älskvärd redan bara på grund av det, så är det faktiskt hans roll i Det Svarta Guldet som gör att han kommer på tredje plats på den här listan. Nu har han en affär i Khemed, landet där Tintins vän Ben Kalish Ezab styr, och lever gott på att försörja alla möjliga högt uppsatta män i området. En av dessa är en viss Mull Pascha, för Tintin mer känd som hans gamla fiende Doktor Müller. I utbyte mot att Tintin lovar att lägga in ett gott ord om Figueira till Emiren (en av de få rika i området som Figueira inte leverar till) så går Oliveira med på att smuggla in honom i Mull Pashas borg. Tintin blir till Oliveiras brorson, Alvaro, med hjälp av ett par glasögon, en svart peruk och en liten fes. Medans Oliveira fångar vakternas uppmärksamhet genom historier om hur sorgligt Alvaros uppväxt varit så smyger Alvaro Tintin iväg och "leker i trädgården".

Hela den här delen av Det Svarta Guldet är underbar. Oliveira känns härligt listig, inte minst när han på rak arm hittar på en ordentlig snyfthistoria om Alvaro för vakterna. Han känns som en riktig lurifax, men på ett bra sätt. Dessutom är det alltid roligt att se Tintin i förklädnad. Med hjälp av Oliveira lyckas Tintin (och Haddock faktiskt) till slut störta Müller och förhindra att den globala oljekrisen och kriget i Khemed kickade igång ordentligt.

Den där Oliveira alltså.

Nästa plats; En man som erbjuder något som inte ens Oliveira har, han är däremot en minst lika stor lustigkurre som Da Figueira. Kan du lista ut vem det är?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar